KotiReseptitSuklaan syömisellä on niin hyödyllisiä vaikutuksia keholle.Se voi tehdä kaiken tämän

Suklaan syömisellä on niin hyödyllisiä vaikutuksia keholle.Se voi tehdä kaiken tämän

Suklaan syöminen ei ole vain nautinto.Itse asiassa sillä on myönteisiä vaikutuksia terveyteemme.Tästä huolimatta tämän maukkaan välipalan ympärillä kiertää myös useita myyttejä – yksi niistä on, että se vahingoittaa suolistoamme.Kuinka paljon siinä on totuutta?.

Suklaa ja ruoansulatuskanava

Sitä on vaikea vastustaa, ja se houkuttelee jopa laihduttajia.Maukas, makea, stimuloi aisteja, antaa energiaa, parantaa mielialaa. suklaasta on paljon positiivista sanottavaa – edellyttäen, että sen nauttimisessa käytetään tervettä järkeä ja kohtuutta.

Suklaa sisältää yli 600 terveysvaikutteista ainetta, mukaan lukien hiilihydraatteja (tärkein energianlähde), proteiinia, rautaa, magnesiumia, kaliumia, mangaania, sinkkiä, kuparia, niasiinia, kuitua, flavonoideja, teobromiinia, antioksidantteja, fenetyyliamiinia, omega-6-rasvahappoja sekä A-, E- ja B-vitamiinia.Jotkut näistä aineista ovat hyödyllisiä terveydellemme.On käynyt ilmi, että jotkin näistä aineista ovat erittäin hyväksi suolistollemme, ja tätä aihetta tutkijat tutkivat parhaillaan.Miten suklaa vaikuttaa ruoansulatuselimistöömme?

Se parantaa suolen toimintaa, mutta ei kaikilla

Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että suklaalla voi olla positiivinen vaikutus suolistoomme.Tämä suotuisa vaikutus riippuu tietysti nautitun suklaan tyypistä, määrästä ja siitä, miten kunkin henkilön elimistö reagoi, mutta suklaan laatu ja kohtuullisuus voivat hyödyttää suuresti ruoansulatusjärjestelmäämme.Tällaisia päätelmiä esitti esimerkiksi professori Ewa Stachowska, biokemisti ja ihmisen ravitsemuksen asiantuntija, joka johtaa biokemian ja ihmisen ravitsemuksen laitosta Pommerin lääketieteellisessä yliopistossa Szczecinissä.Instagram-tilillään hän puuttui myyttiin suklaan negatiivisista vaikutuksista suolistoon.Asiantuntijan mukaan suklaa vaikuttaa suolen toimintaan erinomaisesti useimmilla ihmisillä, mutta ei kaikilla.

Tämä suhde liittyy siihen, että ihmisillä on vaikeuksia hajottaa histamiinia (histamiini on elimistössä syntyvä yhdiste, joka aiheuttaa allergioille tyypillisiä oireita), jota esiintyy joissakin elintarvikkeissa.Juuri tällaisille ihmisille suositellaan suklaan kulutuksen rajoittamista minimiin.Suklaa ja kaikki muut kaakaopohjaiset tuotteet ovat runsas histamiinin lähde.Histamiini-intoleranssista kärsivillä on vaarana, että suklaata nauttiessaan he saavat epämiellyttäviä oireita, kuten pahoinvointia, ripulia, suolistokramppeja ja tukkoisuutta.

Tieteelliset havainnot

Jos et kuulu niihin, joilla on vaikeuksia hajottaa histamiinia, älä pelkää syödä suklaata – päinvastoin.Kohtuullinen määrä suklaata voi tehdä suolistollemme paljon hyvää.Mitä hyötyä suklaan syömisestä voi olla ruoansulatuselimistöllemme?

Professori Stachowskan artikkelissa hän viittaa vapaaehtoisilla suoritetun testin tuloksiin.He söivät 30 grammaa suklaata, jonka kaakaopitoisuus oli 70 ja 85 prosenttia, kolmen viikon ajan.Tämän jälkeen havaittiin, että verrattuna ihmisiin, jotka eivät olleet syöneet grammaakaan suklaata tänä aikana, suklaan ystävillä „oli suotuisasti muuttunut mikrobisto“.Heillä todettiin myös olevan enemmän arvokkaita bakteerilajeja, kuten Faecalibacterium prausnitzii ja Blautia obeum.

Suklaa on tehokas probiootti?

On monia viitteitä siitä, että suklaata voidaan varmuudella kuvata prebiootiksi.Prebiootit ovat aineita, jotka toimivat ravintoaineina hyödyllisille suolistobakteereille.Ne auttavat ylläpitämään suoliston mikroflooran tasapainoa ja tukevat suolen normaalia toimintaa.

Suklaan sisältämä kaakao sisältää luonnollisia kasviaineita (esim. flavonoideja), ja juuri näillä on tulehdusta ehkäiseviä ja antioksidanttisia ominaisuuksia.Nämä ominaisuudet ovat puolestaan tärkeitä terveen ruoansulatuskanavan ylläpitämiseksi.

Suklaan arvokasta kuitupitoisuutta, joka on välttämätön ruoansulatuskanavan moitteettoman toiminnan kannalta, ei pidä unohtaa.Erityisesti tumma suklaa sisältää runsaasti kuitua.Kuitu parantaa suoliston peristaltiikkaa ja vähentää ummetuksen riskiä.

Tavoittele hyötyjä, mutta kohtuudella

Kiistattomat todisteet ja tutkimustulokset vakuuttavat meidät siitä, että suklaata kannattaa syödä.Meidän on kuitenkin otettava huomioon, että monien hyödyllisten ominaisuuksiensa lisäksi se on myös kaloripitoinen, minkä vuoksi kohtuus on niin tärkeää.Liika voi edistää paitsi ylipainoa myös muita terveysongelmia.On myös tärkeää muistaa, että suklaata ei ole olemassakaan.Kun laitat suklaapatukan ostoskoriin, kannattaa tarkistaa pakkauksen ainesosat.Etiketissä kerrotaan kaakaopitoisuus (mieluiten vähintään 70 %) ja muut ainesosat.On suositeltavaa etsiä tuotteita, joissa ei ole glukoosi-fruktoosisiirappia, palmuöljyä ja E476 – lisäksi on muistettava, että mitä lyhyempi kaava, sitä parempi.

Suklaan ulkonäkö avaamisen jälkeen on myös tärkeä – se on parasta, jos sen pinta on kiiltävä ja rakenne sileä, ja murtumiseen pitäisi liittyä erottuva ääni.

Niko Ahlqvist
Niko Ahlqvist
Hei. Nimeni on Göta ja olen tämän ihanan viestin kirjoittaja. Ehkä se koskee puutarhanhoitoa tai ehkä se koskee ruokaa. Tai ehkä se on elämänohje. Joka tapauksessa, kun sain tietää siitä, kävin sen läpi, kokeilin sitä käytännössä ja kirjoitin siitä teille. Hyvä lukija.
RELATED ARTICLES

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Am beliebtesten