KotiReseptitRuuansulatushäiriöt jos syön banaania tyhjään vatsaan? Tarkkaile mitä syöt aamulla

Ruuansulatushäiriöt jos syön banaania tyhjään vatsaan? Tarkkaile mitä syöt aamulla

Aamiainen on yksi päivän tärkeimmistä aterioista, joten se, mitä meillä on lautasellamme heti aamulla, on erittäin tärkeää.Vaikka sitrushedelmät ovat sallittuja muiden tuotteiden kanssa, käy ilmi, että banaania suositellaan myös tyhjään vatsaan.

Päivän ensimmäinen ateria – millä aloittaa?

Hedelmät aamiaiseksi ovat yleensä hyvä idea, mutta niitä ei aina kannata syödä tyhjään vatsaan.On joitakin hedelmiä, joita ei suositella vahvasti tyhjään vatsaan, mutta yhdistettynä muihin ruokiin ne palvelevat kehoa hyvin.On myös joitakin, jotka tyhjään vatsaan syötynä ovat hyväksi terveydelle.Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ananakset, melonit, viinirypäleet ja sitrushedelmät, jotka voivat aiheuttaa ruoansulatusongelmia ja epämukavuutta, jos niitä syödään tyhjään vatsaan.Toiseen ryhmään – hedelmät, jotka ovat hyödyllisiä, jos niitä syödään heti aamusta – kuuluvat banaanit, jotka sisältävät runsaasti kaliumia ja kuitua.Miten banaanit vaikuttavat elimistöön?

Banaanit – ominaisuudet

Banaaneja pidetään yhtenä maailman terveellisimmistä hedelmistä.Ne ovat erinomainen monien vitamiinien lähde (mm.A, C, B6), magnesiumista, kaliumista ja fosforista.Niissä on paljon kuitua, mikä on erittäin suotavaa ruoansulatuskanavan toiminnan parantamiseksi.A 100 grammaa banaania sisältää noin 90 kcal , josta suurin osa on hiilihydraattia.

Lisäksi banaaneissa on monia arvokkaita antioksidantteja , joihin kuuluvat dopamiini ja katekiinit (voimakkaita antioksidantteja).Banaanit ovat hyödyllisiä sydämen toiminnalle (kalium- ja antioksidanttipitoisuus), niillä on antioksidanttivaikutuksia, ne suojaavat kehoa vilustumiselta sekä monilta muilta sairauksilta. Ne ovat hyödyllisiä kehon myrkytyksen poistamisessa ja immuunijärjestelmän tukemisessa.Banaaneja suositellaan erityisesti urheilijoille ja henkilöille, jotka ovat kokeneet suurta fyysistä rasitusta – ne eivät ainoastaan anna energiaa, vaan myös nopeuttavat lihasten palautumista.Vahvan kaliumannoksen ansiosta banaanit ovat myös hyödyllisiä verenpaineen säätelyssä, mikä tekee niistä ihanteellisen hedelmän verenpainetautia sairastaville.

Erittäin ravinteikkaana hedelmänä banaanit antavat sinulle myös paljon energiaa ja parantavat mielialaa poistamalla ärtyneisyystiloja (vaikutus tryptofaanilla, banaaneissa esiintyvällä aminohapolla, joka vaikuttaa uneen, mielialaan, immuniteettiin ja moniin muihin kehon toimintoihin).

Tutkijoiden mukaan banaanien (samoin kuin appelsiinimehun ja appelsiinien) syöminen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana pystyy osaltaan vähentämään leukemian riskiä lapsilla.Banaanien suuri määrä C-vitamiinia voi tehokkaasti estää syöpää aiheuttavien vapaiden radikaalien muodostumista.Merkittävä määrä ravintokuitua vähentää paksusuolen syövän riskiä (banaani on tunnettu korkeasta kuitupitoisuudestaan).On myös syytä huomata banaanin kulutuksen ja astman välinen yhteys.Lontoon Imperial Collegen tutkijoiden tekemässä tutkimuksessa päädyttiin seuraavaan johtopäätökseen: lapsilla, jotka söivät yhden banaanin päivässä, oli huomattavasti (34 %) pienempi todennäköisyys sairastua astmaan.

Saako banaania syödä tyhjään vatsaan?

Asiantuntijoiden mukaan banaani on hedelmä, jolla on monia terveyshyötyjä ja joka sopii erinomaisesti paastoamiseen.Banaanien syöminen tyhjään vatsaan ei aiheuta ruoansulatusongelmia. Banaanit kulkeutuvat vatsaan ja ohutsuoleen nopeasti, ja tämä parantaa siinä olevien ravintoaineiden imeytymistä.Tämä hedelmä vaikuttaa kehossamme nopeasti ja tunnemme sen vaikutukset nopeasti.

Muistakaa, että ihmisen ravitsemukseen erikoistuneet asiantuntijat uskovat, että aamiainen on päivän tärkein ateria.Aloitamme päivän aamiaisella, ja sen on oltava ravitsevaa ja annettava meille aamulla tarvitsemamme energia (yöunien jälkeen).Ainesosien koostumus on siksi erittäin tärkeä.

Kenen tulisi välttää banaaneja?

Monista terveyshyödyistään huolimatta banaani ei palvele kaikkia yhtä hyvin.Tällä maukkaalla ja terveellisellä hedelmällä on suhteellisen korkea glykeeminen indeksi (GI 47-62, riippuen banaanin kypsyydestä), joten diabeetikoiden on oltava varovaisia.Banaanin syöminen aiheuttaa veren glukoosipitoisuuden nousua, mikä tietysti toisaalta antaa meille vahvan annoksen energiaa heti aamulla.Toisaalta se ei ole vaikutus, joka kestää pitkään, eikä myöskään kylläisyyden tunne, joka korvaa nopeasti nälän uudelleen.

Banaaneja on vältettävä myös niiden, jotka kärsivät allergiasta tälle hedelmälle , joka ilmenee kutinana suussa ja kurkussa, nokkosihottumana kasvoissa tai muualla kehossa ja hengityksen vinkumisena.

Joidenkin tutkimusten mukaan banaanit voivat pahentaa päänsärkyä tai migreeniä.Tässä tapauksessa meidän tulisi pidättäytyä suurista määristä tätä hedelmää ja rajoittaa syöminen alle puoleen banaaniin päivässä.

Niiden, joilla ei ole hyvin toimivat munuaiset, tulisi myös varoa liikaa banaaneja.Tämä johtuu siitä, että tämä hedelmä sisältää runsaasti kaliumia.Jos munuaiset eivät pysty poistamaan ylimääräistä kaliumia verestä, elimistö on suuressa vaarassa (jopa kuolemaan johtavassa).

Niko Ahlqvist
Niko Ahlqvist
Hei. Nimeni on Göta ja olen tämän ihanan viestin kirjoittaja. Ehkä se koskee puutarhanhoitoa tai ehkä se koskee ruokaa. Tai ehkä se on elämänohje. Joka tapauksessa, kun sain tietää siitä, kävin sen läpi, kokeilin sitä käytännössä ja kirjoitin siitä teille. Hyvä lukija.
RELATED ARTICLES

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Am beliebtesten